שברים בעצם הבריח Clavicle

שתי עצמות הבריח נמצאות בקדמת הגוף מעל הצלעות, העצם ארוכה, דקה ומעוקלת (בצורת האות S), מחוברת לעצם השכמה (כתף) בצד אחד ולעצם החזה בצד השני. עצם הבריח מהווה את החיבור הגרמי היחיד לכתף, מסייעת בהעברת כוח מהיד לחלק העליון של השלד ומגינה על כלי הדם והעצביים בדרכם לגפיים העליונות.
שברים בעצם הבריח מתרחשים בדרך כלל כתוצאה מחבלה עקיפה או ישירה כמו נפילה על הכתף בעת פעילות ספורטיבית (סקי, אופניים או אופנועי שטח). שבר בעצם הבריח נפוץ יותר אצל גברים, בעיקר צעירים, אם כי ניתן לראותו גם אצל מבוגרים .
שבר בעצם הבריח יגרום כאב מקומי, נפיחות ולפעמים בליטה ולחץ מקומי על העור, קושי בהרמת היד, חוסר סימטריה בכתפיים (מעין “צניחה” של הכתף או התקרבות של הכתף למרכז הגוף).
בחשד לשבר בעצם הבריח מומלץ לאלתר מתלה ליד ולפנות בהקדם לבדיקת רופא וצילום רנטגן.
רוב (80%) שברי הבריח מתרחשים במרכז העצם. השאר בחלק שקרוב לכתף או בחלק שקרוב לחזה. השברים יכולים להיות פשוטים (שני חלקים ללא ריסוק) או מורכבים (שברים מרוסקים, הכוללים מספר פרגמנטים).
בשברים בעצם הבריח ניתן לטפל בשתי דרכים: טיפול שמרני (קיבוע עם מתלה או שמיניה ליד) או טיפול ניתוחי (רדוקציה – החזרה של השבר למקומו וקיבוע פנימי בעזרת בורג או פלטה וברגים)
בהחלטה על סוג הטיפול: טיפול שמרני ללא ניתוח או ניתוח להחזרת השבר למקומו וקיבוע פנימי יש מספר גורמים חשובים: מיקום השבר בעצם, סוג השבר ומידת התזוזה והריסוק בשבר. כמובן יש לקחת בחשבון גם את גילו ומצבו הבריאותי הכללי של המטופל. לסוג וכמות הפעילות הספורטיבית שעושה המטופל ולהעדפותיו האישיות של המטופל יש משקל בחשבון הכללי.
באופן כללי, בשברים עם תזוזה מזערית הנטייה תהיה לכיוון הטיפול השמרני.
בשברים עם תזוזה וריסוק יועדף ניתוח.
הניתוח מאפשר החלמה בעמדה אנטומית של עצם הבריח (כדי להבטיח מנח נכון של הכתף במרחב) מקטין מאוד את סיכויי חוסר החיבור בשבר ומאפשר חזרה מוקדמת יותר לפעילות תוך ביצוע פיזיותרפיה מוקדמת.
בטיפול שמרני ללא ניתוח קיים סיכוי של עד 15 אחוז לחוסר חיבור והפרעה בתפקוד הכתף.
לאחרונה עם כניסת משתלים חדשים לקיבוע השבר בוצעה קפיצת דרך משמעותית בניתוחים לתיקון שברים בעצם הבריח, והם הפכו ברובם זעיר פולשניים (כך שהתוצאה הקוסמטית עדיפה וההפרעה מהקיבוע מינימלית ) הקיבוע חזק יותר ומאפשר חזרה מוקדמת לפעילות.
הטכנולוגיה החדשנית שנעשה בה שימוש כוללת ברגים מתוחכמים ופלטות אנטומיות ננעלות המאפשרים להציע למנותח תוצאות ניתוחיות משופרות בהרבה מהעבר, בפרופיל סיכונים נמוך יותר.
לפני מספר שנים התחלתי להשתמש בברגים חדשניים תוך-לשדיים (מוכנסים לתוך חלל העצם) המאפשרים לקבע את השבר בעצם הבריח מ”בפנים”, בחתך מינימלי ולהימנע מפלטה בולטת מתחת לעור.
לעיתים רחוקות כאשר לא ניתן לעשות שימוש בברגים תוך לשדיים בשל מורכבות או מיקום השבר, עומדות לרשותנו פלטות ננעלות אנטומיות ייעודיות, המותאמות בדיוק למבנה עצם הבריח. הפלטות המתוחכמות מאפשרות קיבוע יציב וחזק לשבר.
לאחר הניתוח היד מונחת במתלה למשך מספר שבועות במהלכם יש לבצע טיפול פיזיותרפי להנעת הכתף וחיזוק השרירים.
החלמה מלאה משבר בעצם הבריח צפויה לקחת כשלושה חודשים.

ד”ר בנימין קיש

Scroll to top