גידולי עצם אנכונדרומה וכונדרוסרקומה

אנכונדרומה וכונדרוסרקומה- שני קצצות לגידולי סחוס בתוך העצם האחד גידול עצם שפיר והשני סרטן עצמות אך לפעמים קשה להבדיל

מאת ד״ר אמיר שטרנהיים, מנהל המחלקה הארצית לאורתופדיה אונקולוגית במרכז הרפואי תל-אביב

פנה אלי לאחרונה איגור שהופנה לבדיקת mri בגלל כאבים בכתף, והוא מופתע לגלות בפענוח הבדיקה שיש לו גידול בעצם. לרוב מדובר בממצא עם מרכיב סחוס בתוך העצם וכתוב בפענוח ש״הממצא מתאים לאנכונדרומה אך לא ניתן לשלול כונדרוסרקומה״. מיד נוצרת דאגה וכאן תפקידי להבדיל בבטחון בין השניים.

האחד, אנכונדרומה מצריך מעקב שנתי בלבד. השני, כונדרוסרקומה, מחייב טיפול מיידי.

כונדרוסרקומה הוא סרטן עצמות ממקור של תאי סחוס. הוא הורס את העצם וגורם לכאב בפעילות ובמנוחה. סוג הכאב דומה לכאב שיניים, עמוק ועמום.

אנכונדרומה הוא גידול עצם שפיר רדום שבו יש איזור בתוך העצם המוחלף על ידי תוכן סחוס בגיל ההתבגרות ונשאר כך לשנים, רדום. הממצא מוגדר שפיר רדום, כלומר שאין לו פוטנציאל לגדול ולהשתנות. הוא אינו גורם לכאב ממוקד באיזור הנגע, אין כאב שחמיר שמעיר משינה, ואין בצילום הרס עצם.

לשאול את השאלות הנכונות כדי לקבל את התשובות הנכונות באנכונדרומה וכונדרוסרקומה

אז איפה אם כן הקושי? הרדיולוג שכותב פענוח של בדיקה של צילום, סיטי או mri אינו נפגש אף פעם עם המטופל. הוא אינו יודע שמדובר בממצא אקראי, כלומר כזה שנמצא רק בגלל שעשו סריקה מסיבה של כאבים אחרים באיזור. בנוסף הוא אינו עוקב אחרי המטופל במרפאה ולכן לא יכול להבטיח שהממצא לא משתנה על פני זמן. את הדברים הם מתבטאים במכתב הפענוח במשפט, ״אין לשלול כונדרוסרקומה״.

ביופסיה לא מבדילה בין אנכונדרומה וכונדרוסרקומה בדרגת ממאירות נמוכה ולכן היא צעד מוטעה בשלב זה. פתולוגים מתקשים מאוד להבדיל במיקרוסקופ בין שני המצבים ולכן גם הם כותבים תשובה פתולוגית שאינה מתחייבת. ״הממצאים מתאימים לאנכונדרומה אך לא ניתן לשלול כונדרוסרקומה״. משפט זה מוביל מיד את הרופא והמטופל לפעולה, היות שייתכן ומדובר בסרטן, על פי מה שכתוב בפענוח. כך מגיעים מטופלים עם אנכונדרומה לניתוח שהוא מיותר ב-9 מתוך 10 מקרים ולרוב רק מחריף את מצבו של כאב אצל המטופל.

אורתופדיה אונקולוגית שואלים את השאלות הנכונות ומנהלים בירור מקיף ומדוייק

אם כן, מה נכון לעשות? פניה לאורתופדיה אונקולוגית, בה מטפלים שנים רבות במטופלים עם סרטן עצמות מסוג כונדרוסרקומה היא המהלך הנכון. האבחון המדוייק במצבים אלה בהם נדרש להבדיל בין אנכונדרומה וכונדרוסרקומה הוא בראש ובראשונה קליני. ביופסיה לרוב אינה נדרשת ואינה מתאימה. הדמיה כמו צילום, סיטי ו mri חשובה מאוד אך חייבת להראות על ידי מנתח מנוסה שבודק ושומע גם את המטופל.

כמנהל המחלקה הארצית לאורתופדיה אונקולוגית במרכז הרפואי תל אביב, כל מטופל מתקבל ונבדק ביסודיות, אכן חלק קטן מהמקרים של כונדרוסרקומה מתגלים ממש כך. למרבה השמחה, אצל מרבית המטופלים מדובר באנכונדרומה, גידול סחוס שפיר רדום, שמתגלה באקראי ומצריך מעקב תקופתי אחד בלבד.

Scroll to top