ניתוחי סרקומה של רקמה רכה של הגפיים והגב‬

ניתוחי סרקומה של רקמה רכה

דר׳ אמיר שטרנהיים, מנהל המחלקה הארצית לאורתופדיה אונקולוגית במרכז הרפואי תל אביב וניתוחי סרקומה של רקמה רכה בגפיים

אם אתם או אחד מבני המשפחה שלכם אובחן עם סרקומה של רקמה רכה, יש לכם ודאי שאלות רבות. היכן כדאי לקבל טיפול? מה הם אפשרויות הטיפול ? מדריך זה הוא מקום טוב להתחיל.

מהי סרקומה של רקמה רכה?

סרקומה של רקמה רכה היא סרטן נדיר שמתחיל ברקמות החיבור הרכות בגוף. רקמות אלה כוללות את השומן, שרירים, עצבים, גידים, כלי הדם ודרכי הלימפה. כל אחד מסוגי הרקמות הללו יכולות להפוך לגידול סרטני. סרטן של רקמות אלה נקרא סרקומה. רקמות רכות אלה נמצאות גם באיברים ולכן סרקומה יכולה להתפתח גם באיברים פנימיים.

סרקומה יכולה להתפתח בכל רקמה רכה בגוף, אך 40% מהן מופיעות בידיים והרגליים. מיעוטן מופיעות בבטן ובאיברים פנימיים.

תלונות אופייניות הקשורות לסרקומה של רקמה רכה

סרקומה של רקמה רכה מתאפיינת בגוש שמופיע וגדל מהר יחסית על פני מספר שבועות. בשונה מסוגי סרטן אחרים, סרקומה של רקמה רכה לרוב אינן גורמות לכאב ואינן רגישות למגע. הסיבה שאין כאב היא שהגידול מתפתח בסביבה של רקמות רכות שהן גמישות ולכן בקלות נדחפות לצדדים על ידי הגידול.

התלונה הראשונה לרוב היא של הופעת גוש, שלא היה קודם וגדל מהר יחסית. לעיתים מופיע כאב או נפיחות בגפה על רקע לחץ של הגידול על עצב סמוך או כלי דם קרובים.

כלל אצבע הוא שכל גוש רקמה רכה שקוטרו חמישה ס״מ מצריך בדיקה של רופא מומחה בתחום, מנתח סרקומה.

גורמי סיכון לסרקומה של רקמה רכה

מרבית גידולי הסרקומה מופיעים ללא מצב מקדים או גורמי סיכון. בחלק מהמקרים ישנן גורמי סיכון שמגדילים את הסיכון למטופל לחלות בסרקומה של רקמה רכה. מצבים אלה כוללים נוירופיברומטוסיס, פוליפים אדנומטוטיים משפחתי (FAP), לי-פראומני, ורטינובלסטומה.

הטיפול בסרקומה של רקמה רכה

הטיפול בסרקומה של רקמה רכה כולל לרוב ניתוח בתוספת קרינה או כימותרפיה. התוכנית הטיפולית המתאימה ביותר לך תקבע לפי סוג הסרקומה, גודל הגידול, המיקום שלו, דרגת הממאירות ומידת הפיזור. לכל מטופל חשוב לייצר תוכנית טיפול אישית המושפעת מהגורמים שהוזכרו ותוך התחשבות ברצון המטופל. הניסיון של המנתח והקבוצה הרב תחומית של המטפלים שעובדים איתו הם שמאפשרים להתאים את התוכנית המיטבית לכל מטופל.

עובדות חשובות לגבי סרקומה של רקמה רכה

ישנם מעל שישים תת-סוגים של סרקומה של רקמה רכה. האבחנה הפתולוגית המדוייקת של סוג הגידול והמאפיינים שלו בבדיקות הדמיה מקומיות (mri) ושל כל הגוף (פט סיטי) חשובים מאוד לקביעת תוכנית הטיפול.
לרוב מדובר על גידול מקומי בגפיים ללא פיזור בשאר הגוף. במצב זה עיקר הטיפול הוא הניתוח לכריתת הגידול לכן למנתח, שהוא אורתופד אונקולוג, יש את התפקיד המרכזי הן בניתוח והן בקביעת תוכנית הטיפול הכוללת.
במצבים נדירים יותר, בהם מדובר על גידול מפושט עם מוקדי מחלה בריאה, הטיפול העיקרי הוא בכימותרפיה על ידי אונקולוג סרקומה.
חשוב שהניתוח וכל תהליך הברור שמוביל אליו כולל הביופסיה ינוהלו על ידי אורתופד אונקולוג כאשר מדובר על גידול של הגפיים והגב. מנהל המקרה, האורתופד האונקולוג לוקח את האחריות להשלמת הבירור והכנת המטופל לניתוח. ניתוחים לטיפול בסרקומה של רקמה רכה מתבצעים טוב בהרבה כאשר הם נעשים בידיים מיומנות ומנוסות של מנתח סרקומה. מדובר על שילוב של ניסיון כירורגי וניסיון של ניהול מקרים מורכבים אלה מעבר לניתוח.
הטיפול המקומי בקרינה מקובל מאוד בסרקומה של רקמה רכה כטיפול מלווה לניתוח. הקרינה ניתנת במטרה להקטין את הסיכוי לחזרה מקומית של הגידול וגם מתוך תקווה שבחלק מהמקרים היא מקטינה את מימדי הגידול. כיום מקובל יותר לתת קרינה לפני הניתוח היות שאיזור הקרינה בגוף מצומצם יותר וכך גם כמות הקרינה, דבר שמקטין את הסיבוכים ארוכי הטווח.

Scroll to top