קרע בגיד אכילס

גיד האכילס הינו הגיד הגדול והעבה בגוף האדם נמצא בחלק האחורי מרוחק של השוק. הגיד מחבר בין שרירי השוק האחוריים לעצם העקב בחלקה האחורי. הגיד גורם לתנועת הקרסול כלפי מטה בזמן הליכה וריצה.
בד”כ הגיד נקרע במהלך אימון ספורט בו נדרש כוח מתפרץ בפעילות כמו כדורסל כדורגל טניס או בפעילות מאומצת אחרת .
הקרע האופייני קורה בדרך כלל באנשים בריאים בגיל 35 – 55
האירוע מתואר בדרך כלל על ידי החולה כמכה חזקה בשוק ” כאילו מישהו זרק עלי אבן ”
בבדיקה ניתן להרגיש חוסר רציפות במישוש הגיד ובלחיצה על שרירי השוק לא יתקבל כיפוף בכף הרגל – מבחן “טומפסון”
הטיפול בקרע בגיד אכילס יכול להתבצע באופן שמרני ללא ניתוח ע”י קיבוע בגבס לתקופה של כ 3 חודשים. בטיפול שמרני קיימת סכנה לקרע חוזר ( עד כ 25% ) והתארכות של הגיד הגורמת חולשה שלו. בדרך כלל טיפול שמרני בקרע גיד אכילס אינו מומלץ לאנשים בריאים ופעילים.
טיפול ניתוחי לתפירת הגיד מאפשר חזרה מהירה יותר לפעילות , סיכון קטן מאוד לקרע חוזר וללא התארכות הגיד הגורמת לחולשה.
הטיפול הניתוחי יכול להתבצע באופן פתוח עם חתך ארוך לצד הגיד ותפירה של קצוות הגיד . באופן זה מקבלים אמנם תיקון חזק של הגיד אבל עם סיכוי ניכר לסיבוכים כמו צלקת מפריעה, זיהומים הידבקויות והפרעה בתנועה.
תיקון באופן סגור מקטין את הסיכוי לסיבוכים כמו זיהום והידבקויות הגורמות להפרעה בתנועה. תיקון סגור מתבצע ע”י סידרת חתכים זעירים ודרכם העברת חוט לתפירת הגיד.
לאחרונה התחלנו להשתמש במערכת ייעודית מיוחדת המאפשרת תיקון סגור עם דיוק וכוח של תיקון פתוח. המערכת החדשה המוכנסת דרך חתך אחד קטן (כ 3 ס”מ). המערכת מוכנסת סמוך לגיד ובמקביל לו, מאפשרת הכנסת מערכת חוטים חזקים ודקים מיוחדת המאפשרת תפירה מדויקת וחזקה במיוחד של הגיד.
למשך כשבוע לאחר הניתוח הרגל מונחת בגבס. לאחר שבוע הגבס מורד ומורכב מגף הליכה מיוחד עם מספר הגבהות בעקב. עם המגף ניתן להתחיל דריכה והליכה. בכל שבוע מוסרת הגבהה אחת בעקב עד עמדה ישרה של הקרסול במגף לאחר כחודש. הליכה במגף למשך חודש נוסף.
לצורך חיזוק השרירים ושיפור טווח תנועה בקרסול יש צורך בטיפול פיזיוטרפיה במהלך ההחלמה.
חזרה צפויה לפעילות ספורטיבית לאחר כ 3 עד חצי שנה.

.

Scroll to top