גידול עצם של תאי ענק- חייבים מנתח קפדן

חידושים בגידולי עצם של תאי ענק (Giant Cell Tumor )

מאת ד״ר אמיר שטרנהיים, מנהל המחלקה הארצית לאורתופדיה אונקולוגית במרכז הרפואי תל-אביב

אחד מגידולי העצם השכיחים שמחייב טיפול מהיר ויסודי בצעירים נקרא Giant Cell Tumor (GCT). מדובר על גידול של תאי ענק המופיע בבוגרים צעירים סביב גיל העשרים. הגידול אינו ממאיר לכן אינו מסכן את חיי המטופל אבל..

הגידול שמופיע לרוב סביב הברך או שורש היד גורם להרס עצם באיזור הנגע ויכול לגרום תוך שבועות בודדים למגבלה תפקודית לחיים ולכן מחייב ניתוח. הגידול אגריסיבי מקומית במובן זה שהוא גורם להרס העצם והחלפתה ברקמת הגידול.

התהליך מחליש את העצם ומתבטא בכאב. יש לגידול נטיה לגדול עם הזמן בקצה העצם עד למשטח המפרקי. בשלבים מאוחרים הנזק לעצם כל כך גדול שהדבר מוביל לשבר. שבר כזה, במיוחד אם הוא מערב את המשטח המפרקי, משפיע לרעה על התפקוד אורך הטווח גם אחרי שמטפלים בגידול ומחלימים ולכן חושב האבחנון המהיר והניתוח היסודי.

הטיפול ב-GCT הוא בעיקר בניתוח
מטרת הניתוח היא הוצאה של הגידול הגס, ניקוי של הגידול המיקרוסקופי בכדי להקטין את הסיכוי לחזרה מוקמית של המחלה ושחזור המבנה והתפקוד התקינים של העצם והמפרק. בכדי להוציא את הגידול המקרוסקופי הגס משתמשים בכלים כירורגיים שונים לקורטאז׳ ובמכשירים משייפי עצם. הקושי העיקרי קשור לסיכויי החזרה המקומית של המחלה שהיסטורית היו מעל ל-15%.

ניתוח קפדני על ידי מנתח מנוסה הוא קריטי
בכדי להקטין את הסיכיוי לחזרה מקומית מקובל לשלב טיפול תוך ניתוחי נוסף שמטרתו לפגוע במחלה ברמה המיקרוסקופית. טיפולים מקובלים הם הקפאה עם קריו, שימוש במים מזוקקים, לייזר ארגון וצריבה של העצם עם אלכוהול.

השלב השלישי בטיפול הניתוחי כולל שחזור של חסר העצם ותפקוד המפרק. ניקוי הגידול משאיר לרוב חלל גדול בעצם. את החלל הזה ניתן למלא בעצם מבנק עצם או בחומרים מתקשים דמויי צמנט. תשומת לב מיוחדת ניתנת לחסר עצם שצמוד לסחוס הפרקי. במידה ומתחת לסחוס אין כלל עצם לתמיכה מומלץ לשלב תרומת עצם מהמטופל מאיזור האגן ולהצמיד את השתל עצם למשטח המפרקי. את השחזור יש צורך לייצב בעזרת קיבוע לרוב עם פלטה מתכתית וברגים ננעלים.

רק לאחרונה פנה דני (שם בדוי), פועל בניין בן 29 עם גידול תאי ענק בעצם השוק צמוד לברך. הוא עבר אבחון מהיר אחרי פגישה ראשונה שכלל צילום, סיטי ו mri. ביופסית מחט אישרה את האבחנה. ניתוח יסודי הביא להחלמתו ושחזור מדוייק שמר על התפקוד של הרגל והברך. מהלך שיקום מקצועי החזיר אותו תוך שבועות לפעילות מלאה ללא מגבלה תפקודית. מעקב צמוד שמתנהל אחריו במרפאת המחלקה נועד לשלול חזרה של המחלה והתפתחות סיבוכים אחרים כמו שחיקת עצם מוקדמת.

הסיכוי לחזרה מקומית של המחלה תלוי באיכות הניתוח וביסודיות בו הוא מבוצע ולכן חשוב כל כך הניסיון הכירורגי במקרים אלה. התפקוד ארוך הטווח אחרי ניתוח הוא מצויין לרוב במידה והגידול לא גרם לשבר במשטח המפרקי.

Scroll to top