בעיות שכיחות בכתף

דר ממן ערן, רופא אורתופד מומחה, כירוגיית כתף, מנהל יחידת הכתף בבית חולים איכילוב
ה”כתף מורכבת מ-3 מפרקים שהעיקרי ביניהם הוא מפרק המורכב מעצם הזרוע והשכמה. מפרקים נוספים הינם בין עצם הבריח לשכמה ובין השכמה לבית החזה. המפרק המרכזי בין עצם הזרוע לשכמה (GHJ – Gleno Humeral Joint) מהווה את אחד המפרקים החשובים בגוף, המאפשר תנועה ותפקוד של הגפה העליונה. הוא בנוי בצורת עלי ומכתש, עטוף על ידי מעטפת חזקה הנקראת “קפסולה”, מוחזק למקומו ומופעל על ידי שרירים, גידים, ורצועות, המאפשרים לו תנועה מרבית במרחב.

הכתף עלולה להיפגע ממגוון רחב של מצבים ומחלות אשר יפגמו בתיפקוד ויגרמו כאב,סבל והגבלות תנועה ותיפקוד. במצבים מסוימים יהיה צורך בטיפול ניתוחי ואמנם מיגון הניתוחים רחב אולם נציין את השכיחים בניהם:

[] שברים – (GT, GLENOID, HUMERUS) נגרמים לרוב כתוצאה מנפילה על יד פשוטה לפנים בניסיון לבלום נפילה, או כתוצאה מחבלה ישירה. יש חשיבות רבה לתיקון אנטומי של השבר/ים כדי להחזיר את המבנה הכדורי של ראש עצם הזרוע, כדי להחזיר את טווח התנועה, להפחית כאב ולמנוע התפתחות שינויים ניווניים ועימם הגבלה תיפקודית קשה. שברים אלו עלולים להופיע בכל קשת הגילאים, קשישים וצעירים כאחד. במידת הצורך, הטיפול בשברים מסוג זה, מתבצע באמצעות ניתוח ובו נעזרים הרופאים במשתלים מיוחדים (פלטות מתכת ייעודיות, מסמרים , ברגים, עוגנים ואף משתל להחלפת הכתף) המאפשרים הגעה לריפוי ויכולת תנועה. שברים שכיחים נוספים הינם של עצם הבריח CLAVICLE)) המטופלים על פי רוב ללא ניתוח, אולם במקרים מסוימים טיפול ניתוח נדרש לצורך קיבוע השבר והחזרת תיפקוד הכתף.

חשוב: לתזמון הניתוח חשיבות רבה בשל התחלת תהליך החיבור והאיחוי העלול להוביל לריפוי בעמדה לא תקינה ולכן ניתוחי שברים אמורים להתבצע בטווח קצר יחסית מאירוע החבלה
[] קרע גידים – קרעי גידים המסובבים את הכתף הנקראים הינם שכיחים בעיקר באוכלוסייה המבוגרת ומתרחשים בדרך כלל כתוצאה משחיקה אולם עלולים להיגרם גם כתוצאה מנפילה או משיכה חריפה של הזרוע. בין אם כתוצאה מחבלה או לא, המגבלה והכאב עלולים להיות קשים. ניתוח תיקון הגידים מתבצע בד”כ פעולה ארטרוסקופית (ללא פתיחת המפרק ובעזרת סיב אופטי) והינו בעל תוצאות טובות אולם יש להיות מוכנים לתקופת החלמה ארוכה ופיזיוטרפיה אינטנסיבית.

[] ניתוחי בלון – INSPACE – השתלה ארטרוסקופית של כעין בלון לפרק הכתף – ניתוח המהווה פתרון לאנשים עם בעיות בגידים שאינם ניתנים לתיקון.

[] פריקות חוזרות – פריקות כתף שכיחות יותר בצעירים ובדרך כלל עקב תנועה חריפה/חבלה. כתוצאה מכך נגרמת היפרדות של עצמות הפרק וכעין “יציאה” של העצם ממקומה. זהו אירוע כואב ביותר, המחייב החזרת המיפרק למקומו בצורה מיומנת, לרוב בחדר מיון. לרוב מובילה חבלה זו לקרע של הרצועות ושל מעטפת המיפרק, או “תלישה” שלהם מהמכתש הגרמי. מעבר לאירוע הטראומטי הראשוני, פגיעה כזו עלולה להוביל לאירועי פריקות חוזרים עד כדי 85% מהמקרים, לעיתים אפילו תוך כדי שינה. גם כאן הטיפול הוא באמצעות ניתוח, במסגרתו מתוקן הנזק שנגרם בפריקה, וכן מתבצע חיזוק נוסף של מעטפת המיפרק. ניתוח זה נקרא ARTHROSCOPIC BANKART REPAIL או בקיצור ABR. במקרים מסוימים (נזקים חמורים יותר למפרק או פעילות ספורטיבית עצימה נעדיף גישה ניתוחית אחרת ובמהלכה מועברת עצם לקדמת המכתש במו בתיקון שבר – גישה זו נקראת LATARJET.

[] החלפת כתף – ניתוח בו מוחלפים חלקים שונים של המפרק בשתלי מתכת/פלסטיק או חומרים מורכבים אחרים– TOTAL SHOULDER REPLACEMENT / HEMI ARTHROPLASTY / REVERSE בין אם בצורה חלקית או מליאה (קרי רק את ראש עצם הזרוע (הכדור) או גם את המכתש. המצבים המובילים לצורך בהחלפות מעין אלו הינם שחיקה של המפרק, שברים שאינם ברי תיקון, קרעים בגידים שלא טופלו בזמן ועוד.

 

Scroll to top